Krajská hospodářská komora Střední Čechy
Projekt Vzdělávejte se

Historie řemesla - Autoelektrikář

 Nejvýznamnější část historie automobilů se začala psát koncem 18.století, kdy byly realizovány první úspěšné pokusy s vozidly poháněnými parním strojem. Počátek 19. století byl stále doménou parních strojů, které navzdory vylepšování zůstávaly provozně náročné a těžkopádné. Obrat nastal ve druhé polovině  19. století, kdy se konstruktérům podařilo zprovoznit první  spalovací motory. V letech  1862 -1866 vyvinul Nicolas Otto první čtyřdobý spalovací motor. Vlastní vývoj dnešních automobilů začal v roce  1885 v  německém Mannheimu u Karla Benze, který si nechal  patentovat svoji motorovou tříkolku. V roce 1887, zcela nezávisle na Karlu Benzovi, začal automobily stavět také Gottlieb Daimler. V roce 1897 pak Němec Rudolf Diesel sestrojil první provozuschopný vznětový motor. První automobil vyrobený na dnešním území ČR byl vyroben v letech 1888-1889 v Adamovských strojírnách. Jednalo se o první benzinem poháněný automobil se čtyřtaktním motorem, který byl vyroben v Rakousku-Uhersku. Ukázalo se však, že přenos hnací síly mezi motorem a zadní nápravou vyžaduje zásadně novou konstrukci, takže se od sériové výroby upustilo a firma se věnovala zejména výrobě motorů, které byly prvotřídní kvality. Prvním funkčním automobilem vyrobeným v  České republice byl v roce 1897 Präsident (na počest prezidenta rakouského autoklubu) postavený v Kopřivnické továrně pro výrobu a prodej kolejových vozidel (dnešní Tatra). V roce  1898 následoval první  nákladní automobil. Již počátkem 20. století se objevily první elektromobily. Soutěž mezi automobily s parním, elektrickým a spalovacím motorem trvala téměř až do konce prvního desetiletí 20. století, poté začaly dominovat automobily se spalovacím motorem.  Revoluci ve výrobě a masové rozšíření automobilů odstartoval v USA Henry Ford tím, že vymyslel a vyrobil lidově dostupný automobil.

 

Zdroj: www.wikipedia.org